Kieli Valikko
jättiläiskuva_blogi

Projekti-Instituutin blogi

13.5.2013 9.21

Alaska opettaa

Teppo Nurminen

Maailmalla laaditaan listoja projekteista, jotka kukin omalla tavallaan ovat osoittautuneet täydellisiksi epäonnistumisiksi. Mitä näistä opimme? Emme välttämättä paljoakaan.

Englannin kielessä on käsite ”White Elephant”, jota ei idiomaattisena sanontana pysty suoraan suomentamaan. Sisältöä ymmärtääksemme täytyy meidän hieman perehtyä sanonnan etymologiaan. Siamin valtakunnassa – nykyisessä Thaimaassa – valkoinen albiinonorsu oli harvinaisuutensa vuoksi pyhä eläin, ja sellaisena erittäin arvostettu. Hallitsijoilla olikin tapana palkita uskollisimpia palvelijoitaan lahjoittamalla heille valkoinen elefantti.

Tähän asti kaikki onkin ihan loogista ja selkeää.

Jossain vaiheessa hallitsijat kuitenkin alkoivat antaa valkoisia norsuja lahjaksi myös niille hovimiehille, jotka olivat käyttäytyneet heitä kohtaan röyhkeästi tai epäkunnioittavasti. Miksi näin? Pyhällä eläimellä ei saanut teettää mitään norsuille muuten kuuluvaa työtä, joten vaikka oli suuri kunnia omistaa valkoinen elefantti, oli eläin omistajalleen täysin hyödytön ja yleensä myöskin söi hänet hitaasti mutta varmasti perikatoon.

Maailmalla laaditaan huvin vuoksi listoja projekteista, jotka kukin omalla karulla tavallaan ovat osoittautuneet valkoisiksi elefanteiksi. Eräs aikansa tunnetuimmista oli Yhdysvaltain laivaston Alaska-luokan risteilijämalliston luomiseen tähdännyt hanke. Toisen maailmansodan alkumetreillä käynnistetyn projektin päämääränä oli luoda nopeasti uusi sota-alusluokka, joka pystyisi haastamaan Japanin suuret ja nopeat sotalaivat.

Alaska-projekti kuitenkin osoittautui moninaisista syistä huomattavan kalliiksi ja pitkäkestoiseksi, ja kun kaksi ensimmäistä laivaa oli saatu valmiiksi, oli sekä rahaa että aikaa kulunut alun perin arvioituun verrattuna moninkertainen määrä. Toinen huono puoli oli se, että alusten valmistumiseen mennessä Japanin pelätty laivasto oli jo USAn Ilmavoimien toimesta suurelta osin tuhottu. Ensimmäinen valmistunut Alaska-luokan alus ehti ennen sodan päättymistä osallistua kahteen taisteluun, joista ensimmäisessä se onnistui tuhoamaan kaksi vihollisen pommikonetta ja yhden oman.

Alaska-luokan risteilijöitä ei koskaan rakennettu kahta enempää. Jo syntyessään strategisesti ja taktisesti vanhentuneille aluksille pyrittiin sodan jälkeen turhaan keksimään uusia käyttötarkoituksia, ja oltuaan 25 vuotta ”reservissä” alukset 1960-luvun alussa romutettiin.

Norsukategoriaan voitaneen luokitella myös miljonääri ja elokuvamoguli Howard Hughesin yhdessä USAn sotaviranomaisten kanssa vuonna 1942 käynnistämä lentokonehanke. Ensimmäinen ja ainoa kappale vanerista valmistettua Hercules H-4 ”Spruce Goose” lentovenettä saatiin vuosien neuvottelujen, suunnittelun ja rakentamisen tuloksena valmiiksi vuonna 1947. Sotajoukkojen kuljettamiseen tarkoitettu kone lensi kuitenkin vain yhden kerran, tuolloin tasan yhden mailin matkan noin 20 metriä vedenpinnan yläpuolella. Sotakin oli päässyt loppumaan jo pari vuotta aiemmin, joten projektin ”liiketoiminnalliset” hyödyt olisivat jääneet toteutumatta, vaikka kone olisi osannut lentääkin. Nykyisin kone on nähtävillä Oregonissa paikallisessa ilmailumuseossa, ja on edelleen siipivälillä mitaten maailman suurin lentokone.

Mitä näistä ja muista vastaavista opimme? Emme välttämättä paljoakaan. Molemmista mainituista tapauksista on kulunut jo 70 vuotta, ja nykyaikaisen projektijohtamisen käsitteet ja menetelmät ovat kaikki syntyneet vasta tuon aikakauden jälkeen. Uutisista on silti lähes viikoittain helppo tunnistaa projekteja – sekä ulkomailta että ihan koti-Suomesta – joissa on selvästi yksi tai useampi perustason rakennuspalikka jäänyt ottamatta huomioon. Sanotaan, että historia toistaa itseään, mutta tarvitsisiko sen tehdä sitä aivan niin identtisesti vuosikymmenestä toiseen? Tai ehkä kiusaus ryhtyä valkoisen elefantin kunnianarvoisaksi omistajaksi vaan on jokaiselle sukupolvelle uudelleen liian suuri vastustettavaksi.

Teppo Nurminen toimii Suomen Projekti-Instituutissa Projektijohtamisen konsulttina.


Palaa otsikoihin | 0 Kommenttia | Kommentoi