Kieli Valikko
jättiläiskuva_blogi

Projekti-Instituutin blogi

5.5.2011 10.48

Mitä yhteistä on auton iskareilla ja projektisalkuilla?

Lassi Lindblom

Kevät on taas tullut. Onko kellään muulla sitä tunnetta, että nyt taas revitään kaikki kadut auki kraatereiksi ja ne jäävät avoinaisiksi koko kesäksi?

Kun ajelen aamuisin töihin, kiroan sitä, että viimeinen kadunpätkä toimistollemme muistuttaa kuumaisemaa. Ja on muistuttanut mielestäni jo lähes vuoden, siis läpi talven, viime kesästä alkaen. Auton iskunvaimentimet huutavat leipää. Lisäksi minua ihmetyttää se, kun työmailla ei tunnu näkyvän juurikaan miehiä tai koneita työssään.

Auttaisiko tässä projektisalkunhallinta? Mitä jos kaupunki soveltaisi tietöihin projektisalkunhallintaa: Tiedettäisiin kuinka paljon on resursseja käytettävissä ja periaatteena olisi, että aloitetaan vähemmän projekteja kerralla, mutta tehdään ne projektit sitten nopeammin.

Mitä muuta haittaa, kuin mukavuushaittoja, sitten on siitä, että käynnissä on kerralla lukuisia kehitysprojekteja – tässä tapauksessa siis tietyöprojekteja? Projektin alusta alkaen siihen sitoutuu rahaa ja työaikaa (= rahaa). Niin kauan, kunnes projekti on valmis, tämä raha ei tuota mitään. Mikäli projektisalkussa on käynnissä suuri määrä keskeneräisiä projekteja, on projektisalkkuun sitoutunut suuri määrä turhaa pääomaa, jolla voisi olla parempiakin käyttötarkoituksia.

Tietyöprojektillakin pitäisi olla business case. Siinä tulisi huomioida tavoiteltava hyöty, projektin kustannukset tietenkin, mutta myös mahdollinen projektin aiheuttama haitta – kuten kaltaisteni lyhytpinnaisten autolijoiden harmistus. Haittahan on sitä suurempi, mitä kauemmin tietyön toteutus kestää. Näin ollen tietyösalkussa tulisi priorisoida lyhytkestoisia projekteja.

Koska kaupunki käytännössä toteuttaa tällaiset projektit eri urakoitsijoiden urakoina, tulisi projektien tavoitteet asettaa selkeästi jo sopimusvaiheessa. Yhdeksi asiakkaan ja urakoitsijan yhteiseksi tavoitteeksi pitäisi saada mahdollisimman nopeat projektien läpimenoajat. Urakoitsijan palkitsemisen tulisi luonnollisesti heijastaa tavoitteita.

Ps. Voi olla, että olen väärässä ja kaikki ei ole niin kuin ensi silmäyksellä näyttää. Kenties näitä asioita oikeasti hallitaan systemaattisesti. Kunhan tapani mukaan jurputan.

Kirjoittaja Lassi Lindblom toimii projektinjohtamisen konsulttina Suomen Projekti-Instituutissa ja kehittää asiakkaiden kanssa projektisalkunhallinnan käytäntöjä.


Palaa otsikoihin | 0 Kommenttia | Kommentoi