Kieli Valikko
jättiläiskuva_blogi

Projekti-Instituutin blogi

9.10.2018 7.30

Projekti - uusi kilpailuetusi?

Juuso Äikäs

Kuinka saada asiakas huomaamaan erilaisuutesi ja erinomaisuutesi? Siinäpä kysymys.
Useimmiten vastausta haetaan keskittämällä kehitys tuotteiden kiillottamiseen ja viilaamiseen huippuunsa. Kuitenkin asiakas ostovaiheessa ei näe eroja kilpailijoihisi verrattuna. Silloin kannattaa kiinnittää huomiota myös tuotteen epäsuoriin ominaisuuksiin, joista asiakkaalle voi olla paljonkin arvoa. Projektijohtamisesta voit rakentaa organisaatiollesi siis kilpailuedun.

Kilpailuetu vs kilpailukyky

Kilpailuetu tarkoittaa yrityksen kyvykkyyttä tuottaa ostaville asiakkailleen jollain tavoin enemmän arvoa kuin kilpailevat yritykset. 

Kilpailukyvyllä tarkoitetaan yrityksen kykyä tuottaa asiakkailleen arvoa jollain tavoin tehokkaammin kuin vastaavanlaisen tai samankaltaisen arvon asiakkaalle tuottavat kilpailevat yritykset.

Tässä kirjoituksessa pohdin kilpailuedun rakentamista projektijohtamista kehittämällä. Käytän esimerkkinä Microsoftin liiketoimintaa, koska se on monelle tuttu asiakkaan tai käyttäjän näkökulmasta.

Ymmärrä asiakkaasi maailma

Microsoft lanseerasi 1990-luvun alkupuolella Microsoft Exchange palvelimen, joka käytännössä toi asiakkaille sähköpostin, ryhmäkalenterin, todo-listat ja yhteistietorekisterin helposti saataville. Toimitus oli helppo sekä asiakkaan että toimittajan näkökulmasta: Palvelin kiinni verkkoon ja käyttäjien tiedot purkkiin. Tuota pikaa jokainen sai uuden sähköpostin ja kalenterin käyttöönsä. Työ piti projektoida vain suurimmissa yhtiöissä, joitta työntekijöitä oli tuhansia. Vuonna 2002 oli myyty 100 miljoonaa lisenssiä.

Vuosituhannen alussa lanseerattiin Microsoft Sharepoint, joka mahdollisti intranetien, extranetien ja nettisivustojen rakentamisen. Aluksi ajateltiin, että tuo sama toimitustapa toimii tässäkin, asentaja asentaa palvelimen verkkoon ja homma on sitä myöten valmis. Huomattiin, että intranetiin pitää saada myös mielekästä sisältöä järkevässä muodossa, pelkkä infran pystyttäminen ei tässä tapauksessa riitä. Jokainen toimitus oli käytännössä projektoitava, koska intranetin sisältö ja rakenne on suunniteltava etukäteen ja rakennettava sivusto ennenkuin se julkaistiin. Niinpä ne yritykset jotka ymmärsivät tämän riittävän ajoissa menestyivät kilpailussa muita paremmin.

Aloita asiakastoimitusprojekteista

Projektoitavat asiakastoimitukset ovatkin loistava kohde kilpailuedun luomiseksi projektiosaamista ja -prosessia kehittämällä. Voit laatia projektitoimituksesta "tuotteen", jolla on hinta ja joka kertoo asiakkaalle hänen vastuunsa projektin onnistumisessa. Projektijohtamisen asiakashyötynä voi olla esimerkiksi asiakastyytyväisyys, asiakasohjautuvuus, mahdollisimman aikainen hyötyjen ulosmittaus tai toimituksen niveltyminen johonkin toiseen projektiin saumattomasti, esimerkiksi asiakkaan muuttaessa paikasta toiseen. Onnistumalla asiakasprojekteissasi, saat luotettavan ja jämerän toimittajan maineen, jota kilpailijoiden on vaikea ohittaa olankohautuksella.

Kirjoittaja on Suomen Projekti-Instituutti Oy:n myyntijohtaja, joka aikoinaan oli luomassa kilpailuetua Elisalle ja on siitä vieläkin ylpeä.

Palaa otsikoihin | 0 Kommenttia | Kommentoi