Kieli Valikko
jättiläiskuva_blogi

Projekti-Instituutin blogi

19.10.2018 12.05

Valmennuspäivien vaikuttavuuden varmistaminen

Mika Purola

Aikoinaan työssä suuressa teollisuusyrityksessä työn imu vei mukanaan. Tehtiin mielekästä, aidosti globaalia, jännittävää ja välillä myös maailmaa muuttavaa työtä. Porukka oli nuorta ja draivi kova. Tunteja ei laskettu. Kuin huomaamatta palaverien määrä lisääntyi, päivät venyivät ja hektinen tahti antoi illuusion, että olimme kaikki ratkaisevassa asemassa yrityksen menestyksen varmistamisessa. 

Viikot venyivät 60-70 tuntiin ja päälle luonnollisesti viikonlopputyöt. Sähköposteihin vastattiin kännykällä saman tien.  Jossain vaiheessa alkoi tuntua, että kone piiputtaa. Työterveys kehotti vähentämään tahtia. Se tuntui ajatuksena kauhealta. Minähän pidin firmaa pystyssä. Lääkäri totesi, että jos noin iso firma kaatuu sinun viikonloppuvapaisiisi, niin joutaa mennäkin. Havahduin. Hidastin tahtia, otin aikaa myös itselleni. 

Mitä edellä kerrotusta voi oppia ja miten se liittyy valmennuspäivien vaikuttavuuteen? 

Erilaisia oppimisratkaisuja hyödynnetään tehokkaasti, mutta edelleen yllättävän yleinen valmennusmuoto on luokkahuonekoulutus, joko itsenäisenä tai monimuotokoulutuksen osana.  Oikein toteutettuna motivoituneille osallistujille se onkin hyvä tapa oppia. Valmennuksen tilanneen yrityksen kannalta kyseessä on merkittävä taloudellinen satsaus. On ensiarvoisen tärkeää saada aikaan ilmapiiri, jossa koko ryhmä on keskittyneesti mukana ja kaikilla on mahdollisuus keskittyä oppimiseen ja oivalluksiin. Osallistujan kannalta tärkeää on oikeus oppia ja kehittyä.

Pitämäni valmennukset ovat ryhmätyöpainotteisia. Niissä ehdottomasti tärkeimmät oivallukset tapahtuvat vuorovaikutuksessa valmentajan ja muiden ryhmäläisten kanssa. Tämä nousee selkeästi esiin palautteissa. Jos ryhmässä naputetaan sähköpostia, hypätään käytävässä puhelimessa tai ollaan muuten poissaolevia, se vaikuttaa koko ryhmän oppimiseen. Kokemukset ja parhaat käytännöt jäävät jakamatta. Valmennus jää pintapuoliseksi. Alun esimerkin työn imu on kuitenkin arkipäivää monissa yrityksissä ja valmentajana kohtaan usein saman haasteen. Osallistujien on vaikea rauhoittua oppimaan. Kaatuuko firma kahvitauon ja lounaan välissä?  Miten käy projektini katselmoinnin? Asiakas odottaa vastausta…

Miten haaste muutetaan mahdollisuudeksi ja lopulta onnistumiseksi?

Tässä muutama kokeiltu keino:

1. Tee selkeät pelisäännöt 

Kerro miksi on tärkeää, että kaikki ovat mukana. Kerro mihin valmennuksella pyritään, mitä on tarkoitus oppia ja mitä etua valitulla työtavalla on

2. Aikatauluta tehokkaasti 

Määrittele selkeät tauot. Pidä tarvittaessa tunnin ruokatauko, kerro että osallistujilla on silloin aikaa ”sammutella tulipaloja”. Kerro milloin tauot ovat. Pidä aikataulusta kiinni

3. Kommunikoi selkeästi

Kun tauko alkaa, kerro että nyt on aikaa hoitaa työasioita. Tauon päättyessä kerro, että on aika keskittyä valmennukseen

4. Anna osallistujille puheenvuoro, keskustele 

Rohkaise keskustelua, anna vapaus kysyä milloin vain, kysy itse

5. Tarjoa uusia näkökulmia, ole mielenkiintoinen 

Kalvot eivät ole esityksesi, ne ovat tukimateriaalia. Tunne energiatason vaihtelut. Keskustele, vaihda tehtävätyyppejä, kerro esimerkkejä. Ole läsnä.

6. Kerää palautetta ja opi siitä, paranna 

Valmentajana et ole koskaan valmis. Työelämän hektisyys ei ainakaan vähene. Kysy palautteessa suoraan miten meni. Toimi. Pysy mielenkiintoisena.

Näin valmentajan näkökulmasta. Miten itse osallistujana voisit vaikuttaa valmennuspäivän kulkuun? Miten päivän aikana sijoittaisit organisaatiosi tärkeimmän pääoman, sinun työaikasi?

 

 

 

 

 


Palaa otsikoihin | 0 Kommenttia | Kommentoi